Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Filmové Krásno vyvane poměrně brzy

/ Aleš Mečíř, 31.01.2014

Režijní filmový debut herce, divadelního a televizního režiséra Ondřeje Sokola (známého hlavně z televizní Partičky) měl potenciál, který ale nedokázal ve výsledku zúročit. Ne že by v Krásnu hráli špatní herci, ne že by lidé v technických profesích svou práci nedělali na vysoké úrovni. Problém spočívá, jak už to tak v českém filmu často bývá, v nedotaženém a přeplácaném scénáři a dramaturgické bezradnosti.

 

A film přitom budil skutečně velká očekávání: jako černá komediální detektivka, která má hloubku. To naznačoval už trailer, stejně tak se před uvedením filmu vyjadřovali i sami tvůrci, kteří se zaklínali, že se děj filmu zakládá na skutečných událostech. Totiž zážitcích Martina Fingera, který se stal předobrazem filmového Michala, jenž se s kamarádem Adamem (Ondřej Sokol) vrací po letech do rodného Šumperka, aby navštívil v nemocnici umírajícího otce, který jinak stále žije v bytě, v němž Michal vyrůstal, s pohlednou macechou (Jana Krausová). A návštěva Šumperka a otcova smrt v obou kamarádech vyvolá touhu přijít na kloub nikdy nepotvrzenému podezření, že v smrti Michalovy matky má prsty právě jeho otec. Film tak měl být (podle tvůrců) jakýmsi vyrovnáním se s tímto traumatem. Ale právě pátraní obou mužů, jež mělo být těžištěm filmu (leckdo by to alespoň předpokládal), postrádá tah a mění se jen v bezradné puberťácké pobíhání (nevadilo by to, kdyby oba hlavní protagonisté nebyli čtyřicátníky).

 

Vyrovnávání se s traumaty není v Česku příliš spojeno s černou krimikomedií, tak by člověk čekal hodně nápaditou jízdu, která bude mít i nějaké opodstatnění. To se však bohužel tvůrcům nepodařilo přesvědčivě vtělit do samotného filmu. Ano, jako osobní zkušenost je to jistě silná káva, ale to z toho automaticky nedělá dobrý scénář a dobrý film (přiznejme si, že podobné ohánění se skutečností bývá často jen zastíracím manévrem vlastních pochyb).

 

V traileru se navíc objevily téměř všechny dynamické scény a vizuálně nápadité momenty. Zážitek z filmu rozhodně podobnou dynamiku nenabízí, ani slibovanou vizuální neotřelost. A nevyjasněná žánrovost (černá komedie, krimi, psychologické drama?), kterou lze často obratně omluvit jako tvůrčí záměr, v tomto případě opravdu bije do očí. Úvodní scéna, v nichž jsou protagonisté malými kluky, ještě očekávání stupňuje, pak už ale dochází k pozvolnému ředění. Už od momentu, kdy dvě „pražské náplavy“ míří autem do rodného Šumperka, na který se dívají trochu spatra (jsou to přeci Pražáci), ale s velkou láskou (jsou to přeci rodáci). V tom je film ještě poměrně přesvědčivý a daří se z toho těžit i humorné situace. Problém ale spočívá v jejich umístění, dost často totiž připomínají jen „dobrý fór“, který bylo potřeba někde (jedno kde) uplatnit. Navíc Sokol má bezpochyby dar udělat i z celkem banální situace vtip, ale často by nad sebou potřeboval dohled režiséra: režírování sebe samého v jeho případě filmu moc neprospívá, často máte pocit natahování nebo zbytečného přehrávání (a to píšu s vědomím, že jeho postava má být poměrně afektovaná). Dobře funguje třeba výstup na policejní stanici i předcházející scénka s policistou (Ondřej Malý) v bývalém kině, i scéna v krematoriu při zařizování pohřbu. Ale třeba prvoplánové výstupy v kulturáku či sterilně bujaré juchání v hotelu jsou už trochu za hranou.

 

Jistá scénkovitost jde navíc ruku v ruce s figurkařením, k němuž sklouzávají i hlavní představitelé. Nejvýraznější to však je patrně u zaměstnanců pohřební služby (Karel Roden a Jaroslav Plesl), navíc gayů (aby to bylo opravdu něco), kteří se do Krásna zatoulali asi omylem a působí doslova jako zjevení. Jen s obtížemi pak lze (i díky oněm figurkám) považovat bizarní závěr filmu za něco jiného než bezradnost, jak celou šlamastyku ukončit a film někam dotlačit (nelogičnost je ještě to nejmenší, co vám na konci vadí). Shrňme si to: Krásno mělo potenciál, ale nedokázalo ho plně využít.

 

Hodnocení: 45 %
Režie: Ondřej Sokol
Scénář: Ondřej Sokol, Martin Finger, Petr Vydra
Kamera: Tomáš Sysel
Hudba: Jan P. Muchow
Hrají: Martin Finger, Ondřej Sokol, Jana Pehrová-Krausová, Zuzana Stavná, Ondřej Malý, Michal Pavlata, David Matásek, Karel Roden, Jaroslav Plesl, Nina Divíšková, Vasil Fridrich, Michal Suchánek, Jan Kačer, Andrea Daňková, Jiří Černý, Markéta Stehlíková
Česko, 2014, 119 minut


Komentáře