Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Kapitán Phillips a jeho hořký triumf

/ Aleš Mečíř, 21.11.2013

Anglický režisér Paul Greengrass patří v současnosti mezi ty filmaře, kteří úspěšně čeří poněkud stojaté vody Hollywoodu. Nestává se tam totiž příliš často, že by pokračování nějakého filmu překonalo první díl. Ale Greengrassovi se to s agentem Bournem podařilo hned dvakrát. A kromě toho, že točí kvalitní thrillery, patří také mezi režiséry, kteří se pouštějí do neprvoplánových rekonstrukcí historických událostí.

 

Paul Greengrass o tom přesvědčil již ve svých filmech Krvavá neděle (o událostech, jež rozpoutal masakr v Severním Irsku v roce 1972) či Let číslo 93 (rekonstrukce teroristického útoku z 11. září 2001 na USA), u kterých je též autorem scénáře. K dramatu Kapitán Phillips, jenž vypráví příběh kapitána zaoceánské nákladní lodi, která se stane kořistí somálských pirátů, ale napsal scénář Billy Ray (Hunger Games), a ve vzduchu tak visí (ano, vím, že nezodpověditelná) otázka, zda by to nezvládl sám Greengrass ještě o trochu lépe. Nicméně to neznamená, že by teď natočil špatný film.

 

Filmové drama Kapitán Phillips je adaptací knihy A Captain´s Duty, v níž kapitán Richard Phillips popsal únos „své“ nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty a svůj následný boj o holý život. Film je tedy vyprávěn především z jeho perspektivy, ale značný prostor je věnován i samotným pirátům, kteří nejsou vylíčeni jen jako ti zlí, kteří těm slušným zbytečně komplikují život (pokud jim ho zrovna neberou). Už v úvodu sledujeme přípravy Phillipse před plavbou, nahlédneme do jeho rodinného zázemí. Podobně i na somálských březích sledujeme nábor pirátů z řad chudých rybářů. Postava Phillipse v podání velmi přirozeného Toma Hankse navíc není zbytečně heroizována, jak je v podobných hollywoodských filmech obvyklé. Vykreslení Phillipse jako člověka, který se snaží situaci zvládat i přes to, že vlastní posádka mu není zrovna největší oporou a pomoc zvenčí nepřichází tak rychle, jak by si přál, je podáno překvapivě civilně. Dobře se podařilo vystihnout i jeho těžce překonávaný strach či situace, v nichž musí rychle měnit strategii jak jednat s piráty žádajícími tučné výkupné. To spíš jednání pirátů je – v možná až přílišné snaze nepodávat je černobíle – občas na hraně uvěřitelnosti, což se projevilo zejména v druhé části filmu. Trochu schematicky je ale na první pohled podán i zásah záchranné námořní jednotky americké armády, která přispěchá Phillipsovi na pomoc. Greengrass však jejich akci nepředvede s fanfárami jako americký triumf, spíš umocní absurditu celé situace, když proti sobě stojí na širém moři malý záchranný člun a ohromná válečná plavidla americké armády. Nejednoznačnost a rozpaky, kdo je tady vítěz a kdo poražený, se ale naplno projeví až v samotném závěru, který Greengrass zvládl na výbornou. Málomluvná finální scéna s Phillipsem, v níž se toho děje (naštěstí) jen pomálu, obrací totiž diváka zpět k úvodním scénám a nutí k otázkám, které překračují hranice samotného filmu. A to není na americký thriller rozhodně málo.

 

Snad zbývá jen dodat, že se nabízí zajímavé srovnání Kapitána Phillipse s dánským filmem Únos režiséra a scenáristy Tobiase Lindholma z minulého roku, jenž rozehrává velmi podobnou situaci: přepadení nákladní lodi somálskými piráty. Přes celou řadu podobností je hlavním rozdílem perspektiva, z které jsou oba filmy vyprávěny. Únos je totiž podán převážně z pozice řadového člena posádky (kuchaře). Až díky tomuto srovnání trochu výrazněji vystoupí žánrové konvence, jichž se Greengassův film (ne nutně ku škodě věci) drží, a patřičně vygradované dramatické finále, které nutně spěje k tragickému konci. Dánské drama je ale ve výsledku možná ještě bezútěšnější, neboť výraznou část filmu zabírá vyjednávání námořní dopravní společnosti se zástupcem pirátů (děj se tak plynule přesouvá z lodi do kanceláří a naopak), kdy je posádka vystavena trýznivé beznaději. Pomoc nakonec nepřichází zvenčí v podobě silového zásahu, ale je těžce protrpěna až k finální dohodě, po které nepřichází úleva, ale deziluze. Lindholmovi se nicméně daří (ač není film natočen tak jako Kapitán Phillips podle skutečných událostí) snad ještě přesvědčivěji vykreslit samotný únos (hlavně jeho fatální dopad na všechny zúčastněné), ale také překvapivě nenásilně a bez zbytečného zjednodušování zprostředkovat komplikovanou realitu, jíž se svým filmem dovolává.

 

Hodnocení: 85 %
Premiéra: 21. listopadu
Režie: Paul Greengrass
Scénář: Billy Ray
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Tom Hanks, Catherine Keener, Max Martini, Yul Vazquez, Chris Mulkey, Corey Johnson, John Magaro, San Shella, David Warshofsky, Michael Chernus, Omar Berdouni, Faysal Ahmed,Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Mahat M. Ali, Mohamed Ali, Issak Farah Samatar
Drama, dobrodružný, akční, thriller, krimi, životopisný, USA, 2013, 134 minut


Komentáře