Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Kluk na kole

/ Aleš Mečíř, 03.04.2012

Nový film autorské dvojice bratrů Jean-Pierra a Luca Dardennových (kromě režie jsou také podepsáni pod scénářem) přináší další díl do mozaiky jejich poněkud nenápadné (co se týče zájmu médií), ale neotřelé tvorby, v níž se sympatickou umanutostí zkoumají všednodenní život. Z něj pak rostou jejich civilní dramata, v jejichž středu stojí lidé pohybující se na okraji společnosti.


Filmy Dardennových působí jako řezy do skutečnosti: diváka hodí doprostřed děje a stejně náhle ho opouští, obtěžkaného silnou emocí a mnoha podněty, ke kterým se stojí za to vracet.

 

Proti všem
První polovina filmu přibližuje to, jak se Cyril (Thomas Doret) snaží přesvědčit sám sebe, že ho jeho vlastní otec (Jérémie Renier) neopustil, a že jeho pobyt v dětském domově je jen krátkodobé řešení situace po smrti jeho prarodičů, kteří se o něj společně s otcem starali. Cyril se snaží otce kontaktovat a nechce uvěřit tomu, že se přestěhoval, aniž by mu dal vědět. Cyril si navíc chce u otce vyzvednout svoje kolo, které je pro něj nesmírně důležité. Tvrdohlavě odmítá přijmout krutou pravdu, že se otec bez upozornění přestěhoval, ale co víc, že prodal i jeho kolo. Do jeho života poté vstoupí kadeřnice Samantha, která se nedobrovolně stane součástí jednoho z Cyrilových útěků za otcem. A pak se najednou objeví na dvoře domova s jeho kolem, o kterém se dozvěděla během jejich letmého setkání. Cyril se jen obtížně vyrovnává s tím, že se neblahé zvěsti kolem jeho otce potvrdily.

 

Jaký trest je dostatečný
Samantha kvůli Cyrilovi, kterého si z domova vyzvedává na víkendy, opustí dokonce svého přítele, ale Cyril touží po mužské autoritě a lásce, a tak její přízeň odmítá. Proto nakonec uvěří iluzi, že uprázdněné místo otce může nahradit dealer Wes (Egon Di Mateo), který v Cyrilovi vycítí snadnou oběť pro své plány. Aniž by Cyril pátral po motivaci jeho podezřele vstřícného chování, je schopný pro něj udělat cokoli. Nakonec se dopustí něčeho, co překročí meze obyčejné klukoviny, ale když jde do tuhého, Wes ho zradí. Cyril musí pykat za to, co provedl. A když se už zdá, že je Cyril dostatečně potrestán, přichází další rána, kterou Cyril pasivně přijme, i když je potrestán za tu samou věc podruhé.

 

Třikrát Beethoven
Pro přístup Dardennů je příznačný velký pozorovací talent (nic nevysvětlují), své postavy nestaví na škále černá–bílá, ale mnohem plastičtěji: i ten největší padouch je schopen soucitu, a naopak. Drama se v jejich filmech neodehrává v dialozích, ale roste ze skladby obrazů. Svůj podíl na tom mají také výborní herci, kteří jako by ani nehráli, ale stáli před kamerou sami za sebe. Také s hudbou pracují belgičtí tvůrci uměřeně, v Klukovi na kole zazní hudba, krátká melancholická pasáž z Beethovenova klavírního koncertu č. 5 jen třikrát, v klíčových momentech, kdy Cyril na kole ujíždí před krutou realitou. Hudba v těch smutných okamžicích jako by vyvěrala přímo z Cyrilova srdce. Někdy stačí málo, v případě Dardennů to platí vrchovatou měrou, abyste byli svědky něčeho výjimečného.


Komentáře