Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

První třída, comics, který překračuje hranice žánru

/ Aleš Smutný, 16.06.2011

Ještě než se k nim přidal Wolverine, ještě, než se Magneto postavil proti lidstvu, ještě než Xavier usedl na kolečkové křeslo se odehrává příběh první generace X-Menů a jejich vyrovnávání se se světem, či spíše vyrovnávání světa s nimi.

 

Série X-Men doposud zažívala lehký pokles kvality, kdy od inteligentního comicsového blockbusteru s lehkým přesahem přešlo do prosté popcornové zábavy, která ne vždy fungovala a která se vzdalovala své předloze. O oživení se pokusil režisér Matthew Vaughn (Kick-Ass) a dokázal zdánlivě nemožné – nejen, že se vyrovnal prvním Singerovým dílům, ale v mnohém je překonal. Servíruje vám tak nejen nejlepší comicsový film za poslední dobu, ale i jeden z nejkvalitnějších snímků obecně. Má vše, co by měl podobný film mít. V tomto prequelu se vracíme do 60. let, doby, kdy byl Charles Xavier i Magneto ještě mladí, kdy byli přáteli a kdy teprve iniciativa X-Men vznikala. Vaughn ji chytře zasadil do eskalující krize Studené války týkající se umístění raket v Turecku a na Kubě a rozvinul poutavou zápletku s mnoha paralelemi.


Střet dvou pohledů na svět, střet dvou přátel
Základem úspěchu je skvělý protivník, jímž je bývalý nacistický vědec Schmidt, jenž si nyní říká Shaw a jehož ve stylu lovců nacistů stíhá Erik Lensherr, budoucí Magneto, po celém světě. Současně se Charles Xavier spojuje s CIA, díky níž dává dohromady první tým mutantů. To vede k nevyhnutelnému spojení obou mužů, kteří chtějí to samé, ale jejich cesty k dosažení cíle se radikálně liší. Či budou lišit. Koncept naivního idealisty Xaviera a cynického, zahořklého Lensherra, který prošel koncentračním táborem je základem X-Men: První třídy. Motivy xenofobie (a pro Singera, který se podílel na scénáři, i homofobie) jsou klíčovým prvkem snímku. Přijme lidstvo mutanty? Zničí je jako nebezpečný cizí prvek? A mají se tomu preventivně bránit a nebo se snažit začlenit do společnosti? V příbězích jednotlivých mutantů se objevují obhajoby obou pohledů a až do konce nemůžete říci, že by jeden z nich byl špatný. Oba hlavní hrdinové mají relevantní a podložené argumenty.


Skvělé obsazení korunuje dílo
Nicméně to neznamená, že je snímek filozofickým traktátem. Naopak, je plný skvěle zpracované akce s příměsí občasného, vhodně dávkovaného humoru. Vaughn zvládá přechody od úsměvných epizod k mrazivým výjevům a díky tomu udržuje vaši pozornost po celou dobu. Navíc jej podporují kvalitní herecké výkony. Jasnou jedničkou je Michael Fassbender v roli Erika, James McAvoy jako Xavier mu je důstojným spoluhráčem a překvapivě kvalitním démonickým padouchem pak je Kevin Bacon. Pokud tedy netrpí obzvláště velkým odporem ke comicsům, nemáte důvod, proč na První třídu nejít. Je to snímek, který funguje bez znalosti předešlých dílů, který nabízí mnohem víc, než jen barevnou akci a který si zaslouží všechny superlativy, které jeho směrem utrousíte.


Komentáře