Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Další filmové novinky jsou tu. Na co tedy zajít do kina?

/ Houser.cz, 25.01.2012

Týden se s týdnem sešel a do kin tentokrát míří pět filmových novinek. Mezi nimi najdeme nový časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Soukromý vesmír, historický thriller Nebezpečná metoda, ale hlavně skvěle hodnocený snímek Černobílý svět.

 

Soukromý vesmír
Dějiny jedné rodiny zaznamenala Helena Třeštíková ve svém zatím nejdelším časosběrném projektu. Film Soukromý vesmír natáčela 37 let, a zachytila tak v ohromující šíři život členů jedné obyčejné české rodiny od 70. let až do současnosti.


Helena Třeštíková začala sledovat s filmovým štábem svou kamarádku Janu v roce 1974. Jana tehdy čekala první dítě s manželem Petrem a právě život jejich syna Honzy je osou tohoto filmu. Před kamerou se tu narodí, vyrostou a dospějí dohromady tři děti a jejich rodiče prožijí velkou část svého života. Zatímco archivní záběry připomínají uměleckou kariéru Karla Gotta, významné okamžiky dobývání kosmu či zásadní politické proměny této země, deníky rodiny Kettnerových, které si po celou dobu pečlivě vedl otec rodiny Petr, nabízejí soukromou alternativu velkých dějin. Manželé Kettnerovi a jejich děti nevedou tak dramatický život jako hrdinové předchozích režisérčiných filmů Marcela, René a Katka. Jako statisíce dalších Čechů i Kettnerovi v éře nesvobody soustředili pozornost na svůj „soukromý vesmír“. Fascinující cesta jejich životem je i díky tomu velmi optimistickým a zároveň dojemným svědectvím o důležité roli rodiny, o jedinečnosti a pestrobarevnosti lidského života a neustálém hledání jeho smyslu.

 

Dokumentární, Česko, 2011, 83 minut, režie: Helena Třeštíková, distributor: Aerofilms.

 

Nebezpečná metoda
Dva legendární psychiatři svádějí nelítostný souboj, který se odehrává prostřednictvím léčby psychicky nemocné dívky. Král „divných filmů“ David Cronenberg natočil příběh silný jako ta nejlepší psychoterapie. Ve filmu inspirovaném skutečnými událostmi září v roli pacientky Sabiny Spielrein Keira Knightley, Michael Fassbender jako Carl Jung, Viggo Mortensen v roli Sigmunda Freuda a Vincent Cassel jako jeho přítel Otto Gross.

 

Curych, 1904. Psychiatr Carl Jung žije se svou těhotnou ženou Emmou v nemocnici Burgholzli a na prahu třicítky stojí na počátku hvězdné kariéry. Inspirovaný prací Sigmunda Freuda chce na mladé pacientce, u níž byla diagnostikována hysterie, vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielrein je úspěšná a Sabina v hovorech s Jungem přiznává, že v dětství byla ponižována a bita autoritativním otcem. Jung tak odhaluje rušivý sexuální element, který ovlivňuje její dysfunkci, což podpoří jeho teorii o propojení sexuality a emočních poruch. O svých poznatcích Jung s nadšením píše S. Freudovi a na základě vzájemné korespondence o Sabinině případu mezi nimi postupně vzniká přátelství. Freud žádá Junga, aby léčil jeho přítele, psychiatra Otta Grosse, kterého popisuje jako zcela nemorálního, navíc drogově závislého člověka. Jung je ale fascinován Grossovým vzdorem a logickými argumenty, jimiž odmítá monogamii, a ovlivněn jeho názory odloží vlastní morální zásady a oddá se milostnému vztahu se Sabinou, který může mít pro oba fatální následky.


Drama, thriller, životopisný, Kanada, Velká Británie, Německo, Švýcarsko, 2011, 99 minut, režie: David Cronenberg, hudba: Howard Shore, hrají: Viggo Mortensen, Michael Fassbender, Keira Knightley, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey, Mareike Carriere, Anna Thalbach, distributor: Bontonfilm

 

Kontraband
V Hollywoodu zavál drsný severský vítr. Jeden z nejtalentovanějších evropských režisérů současnosti, Islanďan Baltasar Kormákur, se rozhodl ukázat světu, jak v jeho pojetí vypadá nekompromisní thriller.

 

Kormákur si do hlavní role vybral Marka Wahlberga, který má s tímto žánrem letité zkušenosti (Odstřelovač, Čtyři bratři). „Profesionální mstitel“ zde hraje Chrise Farradaye, spořádaného otce od rodiny, který se kdysi taky pohyboval za hranou zákona, když pašoval různé zboží ze střední Ameriky do USA, ale dokázal včas odejít. Ale mladší bratr jeho ženy (Kate Beckinsale) se bohužel rozhodl začít tam, kde Chris přestal. A protože nebyl zdaleka tak šikovný a ve strachu před šťárou nechal velkou pašovanou zásilku utopit v moři, jde po něm místní narkomafie v čele s bezohledným Briggsem (Giovanni Ribisi). Chris má vlastně jen dvě možnosti – buď nechá vlastního švagra odpravit, nebo se vrátí na místo činu a propašováním velmi problematické zásilky na americkou půdu jeho selhání odpracuje. A protože rodina je pro něj vším, nechá se zaměstnat na nákladní lodi, která má být prostředkem k uskutečnění mimořádně riskantní operace. Pravděpodobnost úspěchu se blíží nule, zvlášť když se k netrpělivým a vznětlivým narkobaronům, zvídavým členům posádky a příslušníkům pobřežní stráže přidá i naprosto nečekaný nepřítel. Život Chrisovy ženy a jeho dětí visí na vlásku, a pokud nevymyslí skutečně geniální plán, je možné, že ani včasné doručení zásilky nebude na jejich záchranu stačit.


Thriller, krimi, USA, Velká Británie, 2012, 110 minut, režie: Baltasar Kormákur, hrají: Mark Wahlberg, Kate Beckinsale, Ben Foster, Giovanni Ribisi, Diego Luna, Caleb Landry Jones, Lukas Haas, J. K. Simmons, distributor: Bontonfilm.

 

Černobílý svět
Snímek Černobílý svět mapuje vztah tří zcela rozdílných a výjimečných žen, jež spojuje tajný spisovatelský projekt, který se pokouší překonat zažitá společenská pravidla, a svou existencí tak všechny tři ženy ohrožuje.

 

Eugenia „Skeeter“ Phelanová právě dokončila školu a je rozhodnuta začít se živit psaním. Na rozdíl od dívek, v jejichž společnosti ve městě Jackson v Mississippi vyrostla, touží Skeeter po kariéře a je zcela smířena s tím, že manželství a děti budou muset nějaký čas počkat. To se setkává s velkým odporem jak u jejích vdaných kamarádek, tak především u její matky. Když se jí podaří získat práci v místních novinách, požádá o pomoc Aibileen, služku své nejlepší kamarádky, a následně začíná na popud nakladatele pracovat na tajném spisovatelském projektu. Aibileen, zarmoucené ztrátou svého jediného dítěte, je velkou oporou jak víra, tak její nejlepší kamarádka Minny. Když jí do života vstoupí Skeeter, Aibileen zjišťuje, že je poprvé v životě ochotna se s někým podělit o své zážitky a zkušenosti – ačkoliv tento zdánlivě prostý čin s sebou nese velká rizika. Přímočará Minny Jacksonová je třiatřicetiletá služebná a Aibileenina nejlepší kamarádka. Pomáhala jí vyrovnat se se ztrátou jediného syna. Ačkoliv je silná a nezávislá, je Minny současně velice rozumná a také zdravě skeptická, co se Skeeteřina projektu týče. Mezi trojicí žen nakonec vznikne doslova sesterské pouto, které jim pomáhá překonat těžkosti, jimž jsou během svého snažení vystaveny, a pomáhá jim uvědomovat si, že občas je třeba vybočit ze zajetých kolejí...


Drama, USA, Indie, Spojené arabské emiráty, 2011, 146 minut, režie: Tate Taylor, hudba: Thomas Newman, hrají: Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Jessica Chastain, Octavia Spencer, Mike Vogel, Allison Janney, Sissy Spacek, Chris Lowell, Kathryn Stockett, Aunjanue Ellis, Cicely Tyson, Anna Camp, Brian Kerwin, Dana Ivey, David Oyelowo, Leslie Jordan, Tarra Riggs, Mary Steenburgen, distributor: Falcon.

 

Bůh masakru
Jedna z nejhranějších současných francouzských dramatiček Yasmina Reza se spojila se světoznámým režisérem Romanem Polanskim, aby svou hru převedla na stříbrné plátno. Snímek, který zahajoval filmový festival v Benátkách 2011, natočil Polanski půl roku po propuštění z domácího vězení ve Švýcarsku.

 

Rvačka dvou dětí na hřišti. Nateklé rty, vyražené zuby… Rodiče „oběti“ pozvali na návštěvu rodiče „útočníka“, aby vyplnili pojistnou událost a vše v klidu vyřešili. Přátelské žertíky zprvu vysoce civilizovaných lidí se postupně mění v masakr, kterému nikdo z nich neunikne. Příběh odhaluje to, co je politicky korektní, a ukazuje, že pod pozlátkem je mnoho krutosti.


Komedie, drama, Francie, Německo, Polsko, 2011, 79 minut, režie: Roman Polanski, hrají: Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz, John C. Reilly, distributor: H.C.E.


Komentáře