Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Anonym

/ Iva Přivřelová, 16.11.2011

Shakespeare si taky s historií dělal, co chtěl, aby to vyhovovalo jeho dramatickým záměrům. Akorát že Shakespeare byl umělec jiných kvalit než Roland Emmerich, král velkolepě směšných katastrof.

 

Podle Emmericha a jeho týmu všechno napsal hrabě z Oxfordu. Shakespeare byl pouhý vulgární herec, pologramotný (uměl číst, ale ne psát) idiot, kterého tu Rafe Spall hraje jako nebezpečnou komickou figuru. Nic proti tomu, že film si dovolil předložit jinou verzi nejen literární historie. Pokud ale chtěli přesvědčení antishakespearovci jako ctihodný herec Derek Jacobi opravdu vzbudit seriózní debatu, měli si na to vybrat jiného režiséra.


Shakespeare idiot, Alžběta běhna
Emmerichův spektákl, jemuž scénář kupodivu nepsal Dan Brown, ale John Orloff (Bratrstvo neohrožených, Legenda o sovích strážcích), totiž s historií zachází podobně jako třeba jeho pravěký opus 10 000 př. n. l. Tedy s bombastičností vymknutou natolik, že by z filmu mohla být spíš parodie ve stylu nových Tří mušketýrů. Na rozdíl od travestie P. W. Andersona, ta Emmerichova je aspoň kompaktnější i krásnější, díky tudorovskému Londýnu počítačově a impozantně vzešlém z popela.

 

Jako uslzené tragické drama se tahle konspirační teorie moc hrát nedá, pokud zvraty a odhalení nejen ze soukromí „panenské“ královny Alžběty, víc rozesmějí, než šokují. S pořadím vzniku shakespearovských her se tu žongluje tak, že si toho nevšimnou jen ti, co od Shakespeara ani o něm nic nečetli. Pro ty Emmerich tak polopaticky líčí úžas Londýna nad prvními replikami Jindřicha V., aby i oni hned pochopili, že tato slova jsou opravdu něco mimořádného.

 

Tragédie fraškou
Že Emmerich žádný mimořádný filmař není (aspoň ne v pozitivním smyslu), už bylo jasné z jeho katastrof jako Den poté, kde hrdiny honil zlý mráz. Anonym je na něj nečekaně ambiciózní dílo, už jen tím, že tu mluví spousta postav a jejich intriky se odehrávají na střídačku kolem Essexova povstání i pár desítek let před ním. Film má dokonce i celkem koherentní a vzrušující zápletku, drama umělce, který prohrál svůj osobní boj s tmářskými politiky, ale jehož umění zvítězilo a přežilo.

 

Anonym, překvapivě zábavný pro ty, které rovnou neurazí a nenaštve, překvapivě dobře obsazený a zahraný herci jako Edward Hogg, Rhys Ifans či Vanessa Redgrave nakonec aspoň přitkává názoru, na němž se všichni shodnu. Důležitější je, že Hamleta a spol. vůbec někdo napsal. Tvrzení, že nejslavnější alžbětinské hry jsou skvělé, je jediná věc, kterou Emmerichovi můžete věřit. I proto je jeho tragédii lepší brát jako frašku.


Komentáře