Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Love - film k převýchově

/ Iva Přivřelová, 13.01.2012

Slovenský hit o tom, jak se mladý chuligán učí zodpovědnosti, působí jako výchovný film pro školy.

 

Na Slovensku se moc filmů netočí, takže se dá asi pochopit, že se tam Love stal takovou událostí. Ne proto, že vůbec vznikl, ale hlavně proto, že na něj přišlo přes sto tisíc diváků, což v tamních poměrech znamená, že jde o divácký hit. Za hranicemi se ale lákavá aura Love rozpouští. Mladé herce, hvězdy slovenských seriálů, u nás skoro nikdo nezná. V Česku se taky občas točí nějaký příběh o mladých. A především, Love prostě není nijak výjimečný film.


Krást se nemá!
Příběh vypráví o dvou kamarádech z Bratislavy, kteří paří, balí holky, perou se, hrají play station, hulí, pijou – a vykrádají auta. Jejich životní styl tedy pěkně smrdí. Přesto hlavní hrdina, relativně sympatický a pohledný Maťo není zase takový sígr. Zamiluje se totiž do hodné, milé, chytré, pěkné siroty a jako mnoho hrdinů krimi romancí před ním pomalu začíná chtít s nenormální zlodějskou existencí seknout. A jako mnoho hrdinů před ním to nebude mít tak lehké. Tohle je totiž film plný morálních ponaučení i klišé.

 

Svou morálku tu režisér a autor scénáře Jakub Kroner publikuje tak polopaticky a nešikovně, že jeho dílo nejlépe funguje jako hraná výchovná lekce, na níž nevychované puberťáky, co mají pomotané představy o tom, co je cool, povinně přivede paní učitelka. Maťo se příkladně učí, že každý nese za své činy zodpovědnost a že nikdy není pozdě se změnit a začít sekat dobrotu. A samozřejmě, že krást, případně vraždit je špatné a sobecké.

 

Vykonstruovaná tragika
Kronerovi je teprve 24 let a tohle je už jeho druhý snímek (debut Bratislavafilm se u nás hrál jen na festivalech). O to víc ale Love zklame svou standardností. Obsah má nevyrovnaný, očekávatelný a didaktický, jen se odehrává v současné Bratislavě nasnímané s dávkou urbanistické poetiky. S formou si nijak nosně nehraje, kromě brzo opuštěného pokusu natočit vykrádaní aut jako videohru. Jeho mladé obsazení sice v případě hlavních hrdinů vypadá celkem sympaticky, není ale z nejschopnějších, zvlášť v případě představitele Maťa, který má film táhnout. Jakmile si zvyknete na všechna sprostá slova a slang, jejich dialogy znějí nepřesvědčivě naivně, hlavně ty milostné, v nichž mají hrdinové odhalovat své duše (ale aspoň že se je nikdo nerozhodl dabovat do češtiny). Závěrečný zvrat, který by měl podpořit celkové vyznění a otřást svou varovnou tragikou, spíš rozladí svou vykonstruovaností.


Komentáře