Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Poupata - Sociální realismus po česku a výtečně

/ Iva Přivřelová, 15.12.2011

Chvíli před Vánocemi přichází do kin malý český filmový dáreček. Podařený debut Zdeňka Jiráského o rodině v marasmu vlastních slabostí.

 

Michal David ve své spartakiádní písničce může zpívat, jak je krásně na světě, ve stejnojmenném filmu ale jeho slova zní naprosto ironicky a falešně. Pro rodinu z jednoho nevlídného průmyslového špinavého města svět moc krásně nevypadá, aspoň ne ten jejich. Uvěznění mezi továrnami a nádražími, nikdo se nemůže hnout. Scéna, v níž dvě kamarádky probírají svou situaci, kterou film začíná i končí, vypadá pokaždé skoro stejně.


Gambler a jeho rodina
Agáta (Marika Šoposká) je nechtěně těhotná, s klukem, který možná nebude chodit a kterého možná nemiluje, a neví, co s tím. Její bratr (Josef Láska) se zamiloval do striptérky a hodlá si její náklonnost třeba i koupit. Matka cvičí s ženským spolkem na hudbu minulosti. A největší břímě je otec (Vladimír Javorský), jehož život se rozpadá jako jeho lodičky ze sirek pod tíhou dluhů z gamblerství, se kterým nedokáže přestat.

 

Podobná sociální dramata umí hlavně v Británii točit s až srdceryvnou obyčejností a hloubkou. Poupata sice do této dokonalosti docela nevykvetla, ale i tak zaujmou jako překvapivě vyzrálý film. Jiráského zkušenost z dokumentárního filmu, jemuž se převážně věnoval dosud, přispívá k realističnosti, přitom jeho autorské dílo není jen sledem pozorování života v nehostinném zimním kraji, ale má i svou promyšlenou stavbu a atmosféru. Jeho nezkušenost jako tvůrce fikce či omezený rozpočet se výrazně projevuje jen v jediné scéně, natočené a příliš sestříhané a zpomalené bez potřebného dramatického efektu, bohužel jde ale zrovna o tu, kde celá tragédie otcovy snahy vypnout automat své závislosti vrcholí.

 

Sny ztracené ve smogu
Jinak Jiráský ukazuje filmařský talent. Už mnohokrát jinde viděný příběh marné touhy po změně obsadil tak přesvědčivými charaktery, že působí současně a nově. Jeho herci je navíc umí dobře zahrát. Vyniká mezi nimi Javorský, ale nezklame žádný (kromě mladého Vladimíra Polívky v roli ochrnutého puberťáka Matěje), dokonce ani vietnamští obchodníci v rolích vietnamských obchodníků ne. Asijské postavy ukazují, jak nenápadně výjimečná Poupata jsou. Nestaly se totiž žádnými figurkami, komickými nebo cizorodými, ale důležitou součástí celého dramatu o snech ztracených ve smogu, sněhu a v nerozhodnosti, bezradnosti a posedlosti.


Příběh celého filmu je dost smutný, až depresivní, jak se od žánru docela dá čekat. Objev Zdeňka Jiráského je ale radostná zpráva.


Komentáře