Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Alkohol, drogy a dubstep = rock´n´roll skupiny N.O.H.A

/ Jakub Kaplan, 10.02.2014

S Filipem Nohou, zakládajícím členem kapely, jsme si povídali o natočeném videoklipu, o vývoji za poslední dva roky, o hledání zpěvačky, vlivu dubstepu na jejich tvorbu a jaké bude nové album.

 

Pro kapelu N.O.H.A. je kromě charakteristického zvuku, směsi drum and bass a world music, příznačný i hlas zpěvačky, která elixír promísí do jedinečného mixu.  Za poslední dva roky však došlo k několika změnám. Jak to?
Po odchodu Minervy jsme pro album hledali novou zpěvačku. V roce 2012 nás DJ Martin Mikuláš seznámil s Camilou De Oliveira z Brazílie. Když jsme s ní udělali první jam session v Crossu, shodli jsme se, že se jedná o výjimečného muzikanta. Hrála dobře na kytaru a skvěle zpívala. Všichni jsme z ní byli nadšení. Zároveň má kromě brazilské hudby v oblibě i dnb a dubstep, takže skvěle do kapely zapadala.

 

Zní to až pohádkově dobře. Co se nepovedlo?
Dvěma slovy? Alkohol a drogy.

 

Můžeš nám to přiblížit?
Jednou jsme třeba měli od rána domluvené focení. Tam přišla o dvě hodiny později a bylo na ní vidět, že nespala a dojížděla včerejší noc. Fotky jsme sice nafotili, ale naprostá většina byla nepoužitelná. A takhle to šlo dál v čím dál zběsilejším tempu. Pronajali jsme jí byt, kde dělala každý třetí den naživo jam session s muzikanty, s kterými se seznámila na předchozí party v Chapeu Rouge. Takže jsme každou chvíli něco řešili s policií. Ona se prostě chovala jako zvíře a za žádnou cenu nechtěla do naší společnosti zapadnout. Skvělý muzikant, ale člověk by ji musel mít 24 hodin na vodítku. A to se jednoduše nedá. Z toho plyne neustálý stres. Já kvůli ní ani neměl čas na producentskou tvorbu.


Čím to vyvrcholilo?
V roce 2012 jsme hráli na festivalu v Prešově. Kamila byla tak rozjetá, že ráno v devět už seděla opět na baru a místo snídaně popíjela pivo. Když v deset hodin do restaurace přišel Goldie, měla v sobě už tři piva a přivítala ho otázkou „Did you shaved your balls?“ (Oholil sis koule?). Zůstal jsem sedět jako opařený a nejraději bych tam v tu chvíli nebyl.

 

Jak na to zareagoval Goldie?
Naprosto skvěle. Jen se usmál a nechal ji být.

 

Mělo to pokračování?
Cestou zpět do Prahy pila čím dál tím víc. Díky tomu začala být nepříjemná a excesivní. Nakonec jsme jí vysadili u Humpolce na D1, včetně jejích kytar a věcí a ona zůstala stát na ulici. Ujeli jsme asi 500 metrů, ale nakonec jsme se pro ni vrátili. První, co udělala po příjezdu ke Crossu, kde máme zkušebnu, bylo, že si od nějakého feťáka za stovku vyžebrala extázi. A takhle to šlo dál a dál.


Takže jste se s ní rozloučili…
V podstatě došlo k tomu, že jí vypršelo vízum a ona nebyla schopná si ho zajistit. Jen si neustále stěžovala, jak jí všichni vysávají energie. A jednoho dne jí tatínek poslal letenku do Brazílie a ona odletěla. My jsme nakonec byli všichni rádi.

 

A začali jste se rozhlížet, kdo by ji zastoupil.
Naštěstí paralelně s tím jsme se Chevym potkali v Akropoli na baru zpěvačku z Brooklynu, Kaiu Brown, která spolupracovala s tak významnými umělci jako jsou Dr.Israeli,  Kush Arora, Dub Gabrielem a Chad Jones Process Rebel. Po půl roce od seznámení jsme jí zavolali do New Yorku, zda by s námi chtěla spolupracovat a ona přijela.

 

Spoluvytvářela Camila album Circus Underground nebo vstoupila do již rozjetého procesu?
Na albu jsme pracovali společně. My jsme jí chtěli vyjít vstříc, takže celé album vznikalo s ní. Většinu textů si napsala Camila sama a spolupracovala i na vokálních linkách. Ale třeba u Dinero jsem jí musel přemlouvat půl roku, aby ho nazpívala. Měla velký problém s tím, že se nejedná o její věc.

 

Z celého alba cítím určitou nesourodost…

To je možné. Jednak jsme album dělali v kratším čase, ale hlavně s Camilou to byl boj o každý milimetr. Proto deska může působit rozhádaně.

 

A s novou zpěvačkou se můžeme těšit na nové věci?

Kvůli novému videoklipu jsme předělali Dinero, které Kaia přezpívala. Byli bychom schopni vydat desku i letos, nějaké materiály už máme, ale chceme se soustředit víc na kvalitu a nechat album pořádně uzrát.

 

Takže se situace v kapele zklidnila?
To rozhodně. Momentálně panuje v kapele harmonie. Naprosto si rozumíme privátně i pracovně, a to je velký předpoklad aby další deska byla dobrá. Když to tam nemáš, je to bitva a bitva způsobuje kompromisy. Z těchto důvodů by nové album mělo vyjít až na jaře roku 2015.

 

Slyšel jsem novou úpravu Dinero a je zde mnohem více znát vliv dubstepu. Projeví se tento vliv i nové desce?
Dubstep jsem do Dinero přidali kvůli videoklipu. Potřebovali jsme hudební zlom. Na závěr příběhu je určité násilí a k tomu se dubstep výborně hodí. Navíc N.O.H.A. vždy používala elementy drum and bass, world music, takže klidně i dubstepu. Ale dubstep už je dnes široký pojem. Dle mého názoru přinesl nové modernější způsoby míchání samplů a zajímavé zvuky. A to mě baví.


Není to i tím, že je teď dubstep modní záležitost?
Já si osobně myslím, že už to žádná móda není. Spousta lidí to zavrhuje. Ale už to jednou je součást hudební scény a nikdo to z historie nevymaže. Stejně tak když přišel drum and bass, tak spousta lidí šílela, že je to rychlý a hektický. V současné době dnb za dubstepem trochu pokulhává. Přijde mi, že už si jede ve svých vyjetých kolejích a nic moc nového nepřináší.

 

Co tě vlastně na dubstepu tak baví?
Se zvuky dubstepu můžeš dělat cokoliv. Samozřejmě nejprve je to potřeba nasát a pak teprve transformovat do vlastní podoby. A když se ti to povede, tak můžeš udělat klidně i Bosa Novu s dubstepovým zvukem. Dubstep, co se týče zvuků, přinesl svěží vítr a mě zase začalo bavit produkovat tímto směrem. Můžeš udělat Balkan dub, wolrd dub, prostě cokoliv. Připadá mi, že je z hudební stránky daleko otevřenější než třeba drum and bass.

 

Vraťme se zpět k novému albu. Jaké bude?
To ti řeknu měsíc před vydáním (smích).

 

Dobře. Jaké by sis ho přál?
Jak to vypadá, bude víc poslechové. A hlavně, skladby budou na sebe navazovat.  Moje představa je, že si to člověk pustí celé jako film. Ale to je vize do budoucna. Vždy mě ke konci produkce napadne nějaký úlet, jako třeba Balkan Hot Step, který na album Next plateau přibyl až jako poslední. A nakonec tuhle skladbu koupily firmy jako Nike a Coca Cola.


V prosinci jste natáčeli videoklip k písni Dinero, ve kterém již hraje a zpívá Kaia. Proč až po více jak roce od vydání alba?
Vše je samozřejmě otázka peněz. Navíc jsme dlouho hledali filmaře, se kterým se shodneme na formě i obsahu.  Až jsme narazili na Jakuba Vlachynského, který byl naší představu schopen zrealizovat.

 

Jak vznikl nápad na videoklip?
Klip vychází z textu, podle kterého jsem napsal námět na scénář. Režisér připravil storyboard a natáčení už byla otázka dní.

 

Kde a kdy by měl být videoklip k vidění?
Vyjít na světlo světa by měl 15. února. Na našich stránkách se to určitě dozvíte.

 

Na co se můžeme těšit letos, nepočítám-li koncerty a festivaly?
Na podzim bychom rádi vydali singl a to rovnou s videoklipem.

 

A kde vás v nejbližší době můžeme slyšet?
Nejbližší akce je zimní Rock for Churchill, který bude 20.února v Lucerna Music Baru. Vystoupíme spolu s anglickou kapelou The Qemist, na kterou jsem osobně zvědavý, jelikož jsem je na živo ještě neslyšel. Večer pak uzavřou djs Pixie a Suki.

 

To zní jako dobrý mejdan. Děkuji za rozhovor a těším se v Lucerně na viděnou.


Komentáře