Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Toxique radí přerostlým dětem: Pojďte na mejdan!

/ Martin Kovalčík, 09.03.2012

Kapela Toxique slaví páté narozeniny. A protože ke každým narozeninám neodmyslitelně patří dárky, nadělili Toxique při této příležitosti sobě i svým fanouškům třetí řadové album. Deska nese název Tips For Grown Up Kids a její křest proběhne 7. března v pražském Lucerna Music Baru.


Název vaší nové desky prozrazuje, že chcete radit přerostlým dětem. Koho tím míníte a co jim tedy radíte?
Ten název je samozřejmě potřeba brát s rezervou. Těmi přerostlými dětmi myslíme tak trochu sebe, tak trochu naše publikum. Co se nás týče, nás prostě pořád baví chovat se občas jako puberťáci, což jde na pódiu přece jen snadněji než někde v bance za přepážkou. I to je asi důvod, proč nás pořád ohromě baví živý koncerty. A co radíme? Dá se říct, že vlastně nabízíme takové hudební tipy, kterými chceme předat aspoň část energie, kterou tahle muzika dává nám samotným.

 

Vy však pouze nekoncertujete, po živém vystoupení se proměníte v dje a mejdan většinou i nadále pokračuje pod vaší taktovkou. Kde se vzal nápad hrát si na dje?
Naše vystoupení standardně pokračují djským setem. A nám se občas někdy zdálo, že následná afterparty hudebně nekorespondovala s tím, co hrajeme my. Proto jsme se rozhodli, že si zahrajeme na samozvané dje a po koncertě se snažíme dál bavit lidi muzikou, která se nám líbí. A vlastně je za tím i trochu sobejckej důvod. On každej muzikant, kterej sleze po koncertu z pódia, je nabuzenej a plnej energie. A stejně tak je to u nás. Nám se prostě nechce po koncertu jen tak zabalit nástroje a odjet domů. Lepší je si ještě zahrát a dát si třeba nějakej ten drink na baru a pokecat s lidma, co si nás přišli poslechnout.

 

Jak byste vlastně popsali muziku, kterou dělají Toxique?
To je složité říct v pár větách. Poslední deska je například hodně ovlivněná dubstepem. Jinak hrajeme taneční muziku, která je ale postavená na živém hraní. Sice používáme hodně elektronických zvuků, ale základem je vždy živý nástroj. A to je cesta, které se chceme držet i do budoucna.

 

Jak vůbec vnímáte současnou taneční scénu?
Dubstepový producent Skrillex během své děkovné řeči na letošních Grammy říkal, že byl velmi překvapenej, že vyhrál zrovna jeho song. On sám ho totiž pokládal za největší underground, který neměl mít šanci mainstreamově prorazit. Zároveň vyzval všechny mladé muzikanty, aby začali dělat přesně to samé. Aby se vykašlali na to, co jim říká někdo jiný a dělali jen to, co vychází z nich. A to je přesně to, co chceme i my. Proto si hudbu vydáváme na vlastním labelu a jsme v tomto naprosto svobodní. Na druhou stranu si vše musíme hradit ze svýho, a jedinej způsob, jak tohle utáhnout, je sbalit si svý saky paky a vyrazit na koncert. Výtěžky pak jdou na zalepení faktur za studio atd. Nicméně zrovna zvuk není něco, na čem bychom chtěli šetřit.

 

Čím je podle vás dáno to, že komerční rádia hrají tu muziku, co hrají?
Většina producentů si mylně myslí, že když něco zafunguje jednou, tak to bude fungovat i na popáté, podesáté… napořád. Proto jen kopírují úspěšné projekty minulosti, místo toho, aby přicházeli s novými nápady. Ale scéna se mění, lidi už mají dost veškeré té jednoduché muziky, kterou recyklují tradiční komerční rádia. Naším cílem je, aby naše muzika nebyla takhle prvoplánovaná, chceme, aby se v ní objevila naše „přidaná hodnota“. Jinak i sebelepší koncept začne po čase nudit. V České republice může za názorný příklad sloužit např. SuperStar. Aneta ještě vyprodávala sály, ale další vítězové už jen zapadali.

 

Vaše kapela velmi dbá na vizuální stánku. Proč?
Tohle je zásluha především Kláry. Ona je ten motor, který kapele udal jistý vizuální styl. My jsme byli zvyklí cvičit někde po zkušebnách a bylo nám v podstatě úplně jedno, v čem hrajeme a jak vypadáme. Postupem času nás ale přesvědčila, že vizuální stránka hudbě dodává další dimenzi a je to součást celého dojmu. To jsme se snažili zdůraznit při prezentaci naší minulé desky a povedlo se nám to tak dokonale, že jsme zjistili, že samotná hudba skončila kdesi v pozadí. A to bychom tentokrát neradi, proto bychom vizuál moc nerozebírali.


Komentáře