Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Baletní umělci z celé Evropy se představí v Národním divadle

/ Ondřej Nekola, 04.08.2011

Letní prázdniny v Praze obohatí ojedinělá kulturní událost – mezinárodní baletní gala Králové slunce, které uvede v české premiéře již dnes večer (4. srpna) na svých prknech Národní divadlo. Na své si přijdou všichni fanoušci klasického baletu, ale i ti, kteří se zajímají o nové formy tance.


Námětem tohoto jedinečného představení se stal barvitý život krále Ludvíka XIV., zejména však jeho vášeň pro tanec. Během jediného večera se českému publiku představí baletní umělci z Moskvy, Petrohradu, Paříže, Madridu, Haagu či Berlína. Uměleckým ředitelem baletního projektu Králové slunce, který podpořila společnost TVEL Fuel Company, jež je součástí skupiny Rosatom, je žák slavného českého choreografa Jiřího Kyliána, známý ruský choreograf Nikita Dmitrijevskij, kterého časopis Houser vyzpovídal.


Do jaké míry propojujete v představení Kings of the Sun moderní prvky baletu s těmi klasickými?
Myslím, že klasické prvky tance a trendy moderního baletu by se neměly navzájem vylučovat. Pouze jejich kombinací lze vytvářet kreativní kompozice představení, která jsou pro diváka srozumitelná a dokážou v nich vyvolat různorodé emoce.


V představení se objeví mnoho umělců z různých baletních souborů z celé Evropy. Podle čeho jste si je vybíral a jak bylo těžké dát dohromady tuto skupinu tanečníků?
Při výběru tanečníků jsem se v první řadě zaměřil na styl jednotlivých umělců a s tím spojenou energii, kterou při tanci přenášejí na samotné diváky. Je totiž velmi důležité, aby herci na jevišti nic nepředstírali a zůstali sami sebou. A na to navazuje i další, pro mě nejdůležitější podmínka na všechny vybrané tanečníky – aby na jevišti tančili to, co je nejvíce baví.

 

Námětem pro toto představení je barvitý život Ludvíka XIV., krále Slunce. Čím vás tento francouzský král fascinuje?
Hlavním prvkem v představeních Ludvíka XIV. byla akce. Každý občan tehdejší Francie věděl, že král Slunce pořádal úžasné baletní večery, kde představoval nejnovější a nezvyklé formy novodobého baletu.  Balet Králové Slunce představuje netradiční pohled na svět vynikajících umělců a zkoumá především jejich pocity, které prožívají v různých situacích – lásku, strach, slávu, osamělost, stálost i lehkomyslnost. Je to převrácený svět, kde se umělci vžívají do rolí, které by ve svých domovských divadlech nikdy nepředstavovali.


Je každé představení Kings of the Sun jiné? Nebo se držíte pevných pravidel, scénáře, choreografie?
Nemám rád, když se něco stále opakuje, a proto je každé představení jedinečné, plné nových zkušeností, nápadů a tanečních figur. Miluju jeviště. Je to překrásný svět, který si žije svým vlastním životem a neustále se mění – stejně jako my sami. A přesně tyto změny se promítají do prvků představení a pokaždé vytvářejí originální dílo.


Jak dlouho zkoušíte? A kde? Je to představení, které je přeci jen unikátní…
Projekty takového rozsahu zkoušíme obvykle 8–9 měsíců před plánovanou premiérou. Umělci mají angažmá v různých divadlech po celé Evropě.  A každé divadlo má poměrně nabitý program. Herci zkouší nepřetržitě sami.  Nabádám je k tomu, aby o konceptu představení přemýšleli a vnesli do něj nové prvky a myšlenky. Společné zkoušky musí být pečlivě naplánované. Probíhají několikrát do roka,  zpravidla na různých místech.


Vaše matka byla balerína, s baletem jste tedy v úzkém kontaktu již od raného mládí. Přemýšlel jste někdy, co byste dělal, kdyby to nebyl právě balet?
Moderní choreografie v kombinaci s pohybem a světlem se stala filozofií mého života, a to nejen kvůli tomu, že jsem se narodil v baletní rodině. Protože nemám vlastní divadlo, stal jsem se producentem moderního baletu.  Moje hry jsou tak uváděny už jen při zvláštních příležitostech, jako jsou právě různá výročí.  Vím, že umělci mají touhu zasahovat do představení, a proto je důležité, aby jim choreografové přenechali alespoň část tvůrčí svobody tak, jak to dělám já. Umění je svět otevřených možností, ať už mluvíme o filmu, hudbě nebo malování. Pro mě je to vše součást velkého procesu vnímání světa.


Jste mistrem několika tanečních stylů. K jakému máte nejblíže, dá-li se to vůbec určit?
Učím různé styly tance. Záleží tak na každém umělci, který z nich preferuje. Často se svými žáky dojdu k závěru, že původní východní styl tance může umělci přinést harmonii. Primárně žáky učím klasický styl, tedy koordinaci a jemnost pohybů, který poté společně doplníme o prvky moderního baletu.  Nejdůležitější je však charakter žáka a jeho vnitřní klid, který se poté přenáší na diváky.


Jací jsou současní žáci? Na jaké úrovni je vlastně současná mladá generace?
Vyznávám životní motto, že pokud je učitel připraven, je připraven i jeho žák. A naopak: pokud je připraven žák, je připraven i jeho učitel. A že do určité míry hraje každý jak roli učitele , tak žáka. Za konečný výsledek spolupráce jsou tak zodpovědní žáci i jejich učitelé, ať už byli při trénincích v jakékoliv roli.


Přijíždíte do země vašeho učitele. Má tato událost pro vás zvláštní příchuť?
Ano, Česká republika je domovem Jiřího Kyliána, vynikajícího umělce, který nastolil zcela novou éru baletního pohybu. Hrát v Národním divadle v Praze tak každého zavazuje k perfektnímu a bezchybnému výkonu.  Je to pro nás všechny velká pocta, že můžeme vystupovat na jednom z nejprestižnějších jevišť na světě.


Komentáře