Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Biomanželka: Je to vůbec komedie?

/ Ondřej Nekola, 08.07.2011

Jak se vypořádat se situací, kdy se vám z Popelky vyklube česká, pateticky „emancipovaná“ žena 21. století? A zaručí vám sláva věčný obdiv? Otázky a odpovědi se snaží na toto téma klást a dávat druhá Vieweghova hra ve Švandově divadle Biomanželka.


Nová divadelní přehlídka Báječné léto s Michalem Vieweghem se v rámci svého prvního ročníku limituje na dvě hry: Román pro ženy a Biomanželku. „Rozhodlo především to, že jsou to komedie, čili tituly příslušně „letní“, divácky vděčné – což jsme se pro rozjezd festivalu rozhodli nadřadit,“ uvedl Viewegh před začátkem první sezony. I v tomto případě však platí, že záleží na druhu humoru, který preferujete.


Skvělý Čapka
Scénář i režii si tentokrát vzal na svá bedra umělecký šéf Švandova divadla Dodo Gombár, který do hry obsadil pokaždé lepšího Filipa Čapku, Kristýnu Frejovou, Petru Hřebíčkovou Tomáše Pavelku, Gustava Řezníčka a Réku Derzsiovou. A je to právě Filip Čapka, na kterém celé představení leží a běží. Postavu Mojmíra, komerčně úspěšného spisovatele ve středním věku, který je nucen řešit „nenadálý emancipační“ vývoj své manželky, proti literární předloze posouvá o třídu výš, své monology podle situace skvěle akcentuje a svým výkonem dává zapomenout i na zbytečně velké množství vulgarit, na kterých jsou převážně v první půli vystavěny rádoby vtipné scénky.


Zas taková sranda to není
Jenže Biomanželka zas až tak vtipnou záležitostí ve skutečnosti není. Dílo, jak literární, tak i to divadelní, nastavuje zrcadlo dvěma druhům lidí, kteří jsou nedílnou součástí dnešní české společnosti: v penězích a slávě se topícímu chlapovi, který věří, že díky tomu získá nikdy nekončící obdiv své drahé polovičky, a pateticky uvědomělým mladým ženám, které si svůj nový postoj vůči světu vystudovaly v lifestylových časopisech. To jen poznámka pro ty, kteří si chtějí zajít do divadla pořádně se pobavit. Zas taková sranda to není.


Dodo Gombár nezpracoval Vieweghovo literární dílo poprvé. V Městském divadle Zlín adaptoval Anděle všedního dne, v nichž si zahrála Petra Hřebíčková, která v současné hře ztvárnila roli Hedviky, Mojmírovy ženy. V Biomanželce si Gombár vyhrává s časovými posuny, u nichž hrají podstatnou roli také světla a scéna.


Je to jako s knihami
Pokud rádi čtete Vieweghovy romány, budete dozajista divadelní Biomanželkou nadšeni, pokud zajdete do Švandova divadla ze zvědavosti, zklamáni asi nebudete, pokud však běžné věci ze svého života dokážete pojmenovat sami a nepotřebujete, aby to dělal někdo za vás, pokrčíte jen rameny.


Komentáře