Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

DIVADLO: Nápaditě namíchaný Dostojevskij

/ Ondřej Nekola, 28.11.2011

Před necelými čtrnácti dny měla premiéru v Divadle v Celetné dramatizace dvou děl ruského klasika Fjodora Michajloviče Dostojevského pod názvem Něžná je noc. Diváci se mohou těšit na Martina Hofmanna a na Mariku Šoposkou.


Něžná je noc vychází z románu Zločin a trest a povídky Něžná. První polovina představení je věnována jen jedné postavě slavného románu a to opilci Marmeladovi, otci Soni, nevěstky, která se zamiluje do protagonisty celého příběhu, mladého studenta Raskolnikova. Marmeladov, ztvárněný Martinem Hofmannem, představuje skrz svůj nepřetržitý monolog společensko-ekonomicko-kulturní situaci v tehdejším Rusku, ale především před diváky, které často oslovuje, otevírá svůj vnitřní svět, prozrazuje důvody své slabosti pít, z čeho pramení jeho žal, demonstruje, jak lehký je pád a de facto tím nastoluje i otázku úlohy silných a slabých jedinců ve společnosti. Marmeladov miluje svět, miluje lidi a také miluje alkohol, díky kterému může být ještě smutnější a melancholičtější, tak, jak je ostatně pro Rusy typické. Samotný Dostojevského román je svým psychologickým pojetím výjimečný a nadčasovost tohoto díla dokazuje i divadelní zpracování v Celetné, kterého se ujal režisér Patrik Hartl.


Z hospody do ložnice
Po přestávce se jeviště naprosto změní, obyčejný hospodský dřevěný stůl se svíčkou a pár židlí nahradí ložnice s drahým nábytkem a kobercem, a nenapravitelného opilce tentokrát vystřídá bývalý důstojník, movitý majitel zastavárny v saténovém pyžamu a županu. A navíc již není na pódiu sám, na posteli leží jeho mladá žena. I tentokrát se jedná o monolog v podání Martina Hofmanna, který však již nepromlouvá k divákům, nýbrž ke své manželce. Tu ztvárňuje Marika Šoposká, a i když za celou dobu vůbec nepromluví, na divákovi zanechá svým výkonem plných emocí dojem. Režisér Patrik Hartl se totiž rozhodl k zajímavému kroku. Manželku zastavárníka v Celetné jistým způsobem „oživuje“. Povídka Něžná nabízí naprosto odlišnou osobnost, než byl Marmeladov, zastavárník je konzervativní muž, jehož svět se skládá z pravidel, která musejí dodržovat i lidé kolem něj. Je panovačný, egoistický, uzurpátorský, přesto milující a zranitelný. I on stejně jako Marmeladov ale postupně odkrývá své slabé stránky a přiznává své chyby.

 

Výborný opilec
Martin Hofmann patří bezesporu k hercům nové generace, na které stojí za to zajít (jmenujme například jeho ztvárnění Cyrana), a dokazuje to i nyní v Něžné noci, především pak v první půli v roli Marmeladova. Hofmann coby opilec má propracovaný pohyb celého těla, navíc většinu času se pohybuje, klopýtá, motá, zaklání a předklání s harmonikou na prsou. Jeho výkon pak umocňuje věčně skelný melancholický pohled, výslovnost a tón hlasu. V roli zastavárníka se mu pak daří eskalovat emoce.


Hartlovi se povedlo namíchat netradiční podívanou s jedním hercem a představení pod jeho taktovkou zanechá v divákovi příjemný dojem.


Komentáře