Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

DIVADLO: Polívka + Finger = Skvělá Komedie

/ Ondřej Nekola, 29.09.2011

Bolka Polívku můžeme vidět na mnoha jevištích. V Divadle Komedie společně s Martinem Fingerem to je ale geniální zážitek.


Divadlo Komedie respektive Pražské komorní divadlo v něm působící a dodávající mu tak nenapodobitelnou tvář, vstoupilo do své závěrečné sezony. Bohužel. Během ní chce uvést ještě pět premiér. My jsme si ale nyní vybrali hru, která byla poslední premiérou sezony loňské (poprvé byla uvedena 25. června) a tak stále i s nadcházejícím podzimem patří dozajista mezi ty čerstvé. A je jen škoda, že čas ji reprízovat, je tak krátký.


Peter Handke, jenž Podzimní blues napsal, patří mezi skandální autory, zároveň se ale umí trefovat do černého a pak i sám do sebe. Divadlo Komedie začalo loňskou sezonu jeho hrou Spílání publiku a i v Podzimním blues to zpočátku vypadá, že o spílání půjde především i tentokrát. Martin Finger je Rozhněvaný muž. Rozhněvaný na společnost. Osočuje ostatní z jejich nízkosti, pokrytectví, ubohosti, škaredosti, pohrdá jimi. Nejprve publikem, pak imaginárními postavami ve vagoně metra. Už to, pozorovat Fingera při zhruba třicetiminutovém monologu, je zážitek. To je však jen začátek.

 

Bez nadsázky: toto je zážitek
Kde ale bere tento muž právo ostatní soudit a kázat světu? A je takový člověk vůbec schopen sebereflexe? To mu pomáhá zjistit Bolek Polívka, který za Fingerem do vagonu nastoupí. Nastavuje mu zrcadlo, je mu vyrovnaným hráčem, přebírá iniciativu, staví ho do pro něj nezvyklé role: role spílaného. Dokáže se trefit do citlivých míst. Avšak prostředky druhého Rozhněvaného muže, jakési alter ego toho prvního, jsou naprosto odlišné. Nejsou to urážky, zesměšňování, pohrdání. Naopak. Druhý muž ubíjí toho prvního pokorou, moudrostí, nadhledem. A to vše díky výkonu Bolka Polívky někdy procítěně, jindy humorně nebo vážně. Podle toho, do jaké míry je první muž ještě zpupný.


Dokonalé duo
Bolek Polívka dostal roli jemu šitou přímo na míru. Kromě humoru dokáže být také intimní, až člověku přechází mráz po zádech. Jen škoda, že takových rolí nedostává více. Martin Finger je sice mladší, ale svými výkony dokazuje, že mezi velké herce patří již nyní. Z jeho nadřazenosti v Podzimním blues jde někdy až strach, zároveň vás dokáže především lingvistickými hříčkami rozesmát a pak vám otevřít svůj až paranoidní svět. Hold je třeba vzdát i režisérovi Dušanovi Pařízkovi, který oba herce sladil v dokonalé duo, které se perfektně doplňuje a nedělá z textu jen intelektuální podívanou.


Komentáře