Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Jak začínal Tono Stano a další Slováci v Praze? Odpoví výstava

/ Ondřej Nekola, 13.01.2014

Galerie Hlavního města Prahy otevřela na konci minulého roku nové výstavní prostory Domu fotografie v Revoluční ulici číslo 5.

 

První výstava pod názvem Slovenská nová vlna, 80. léta, která v Domě fotografie probíhá až do 16. března, představuje ranou tvorbu slovenských fotografů studujících v polovině 80. let na pražské FAMU. Hlavními prostory, které mladí Slováci včetně Tona Stana tehdy využívali pro vznik svých fotografií, byly pražské vysokoškolské koleje. Čerpali však samozřejmě také z míst svého původu či z prostředí tehdy ještě socialistické Prahy. Tato skupina pak dostala název Slovenská nová vlna.

 

Neorganizovaná skupina těchto fotografů je považována za průkopníky fotografické postmoderny u nás. Jejich díla spojuje melancholie, neklid, úzkost, naléhavost sdělení, často metaforicky vyjadřují omezování nejen v tvorbě, ale i v životě, touhu po volnosti, svobodě.

 

Kurátoři výstavy Tomáš Pospěch a Lucia L. Fišerová se ve spolupráci se samotnými autory snažili vybrat taková díla, na kterých jsou patrné první náznaky jejich budoucí specifické tvorby. Jedná se tedy o klíčové fotografie, které jistým způsobem dokumentují první krůčky budoucích slavných fotografů. Hned na začátku výstavy vysvětlují kurátoři na konkrétních příkladech jednotlivých fotografů, co je pro jejich tvorbu typické a jakým způsobem se začala formovat. Tak například u Mira Švolíka lze s trochou nadsázky tvrdit, že pro jeho budoucí vývoj sehrál významnou roli dvorek na pražském Žižkově, když pořídil fotografie při pohledu z okna dolů, kde stál automobil převrácený na bok a louží projížděl chlapec na koloběžce. To zaujalo Švolíka natolik, že si ptačí perspektivu vybral jako způsob nazírání světa, píší kurátoři výstavy.

 

Mladí Slováci tehdy nejen žili na kolejích, ale také tam pracovali. A byl to nejen Tono Stano, který při fotografování aktů přenesl ženské tělo z ateliéru právě do studentského pokoje plného haraburdí i „jeho samého“. Návštěvníci se dozvědí, i jakým způsobem začal Vasil Stanko s fotografováním příběhů, nebo kdy napadlo Petera Župníka domalovávat fotografie, prohlédnout si můžete i první světelné experimenty Kamila Vargy, a tak dále.

 

Výstava představuje fotografie celkem osmi umělců a to v šesti tematických kapitolách – například portréty a autoportréty, na kterých mladí fotografové zkoušejí nové postupy, návštěvníci poznají, jakým způsobem využívali mladí Slováci noc (především tu pražskou), která je stěžejní pro luminografii Kamila Vargy, i novou optiku zkoumání těla, jež se zase nejvíce projevuje v tvorbě Tona Stana.

 

K vidění jsou především díla, která nebyla ve své době představena vůbec nebo jen okrajově.

 

Slovenská nová vlna, 80. léta
Galerie hlavního města Prahy Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1 
17. 12. 2013 – 16. 3. 2014


Komentáře