Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Láska a peníze v Divadle v Dlouhé

/ Ondřej Nekola, 02.01.2012

Současný britský dramatik Dennis Kelly nám zasílá jasný vzkaz: Peníze a jim naprosto propadlá dnešní společnost jsou hnus. Jsme prostě hnusní, i když se snažíme vypadat normálně.


Jak si představujete štěstí? Co tak moct jezdit v nablýskané audině? Nebo jednoduše mít peníze, hodně peněz. Jenže k tomu potřebujete mít dobře placené místo. Pomiňme získávání peněz na způsob Trainspottingu z 90. let. To je ono, hodně dobrá pozice. A makat jak mourovatí. To si pak tu audinu rozhodně zasloužíte a navíc z dobré pozice máte vliv. A ten není vůbec špatný na léčení mindráků.


Vyprávění pozpátku
David by tu audinu chtěl. A možná by i na ni měl. To by ale jeho manželka Jess nesměla mít úchylku nakupovat cokoli, co je hezké. Každý den. Ničí tak Davida a ničí tak i sama sebe. Ničí totiž domácí rozpočet. A tak se rozhodne pro sebevraždu. Možná by nevyšla, kdyby jí s ní manžel trochu nevypomohl. Ten je ale ještě předtím právě z finanční nouze donucen podstoupit ponižující pohovor a následně i práci u své bývalé přítelkyně ze školy Val. Nic není zadarmo. Osamělá šéfka Val má nad Davidem moc, a dá mu to pěkně sežrat. O peníze se holt musí bojovat. A pak je tu další pár, nešťastní rodiče Jess. Oni moc bohatí nejsou a svůj vztek si vylijí na sousedním pompézním pomníku, vedle kterého je jejich dcera pohřbena. A na závěr, tak trochu mimo tuto propojenou skupinu, se objeví postarší chlápek, který ví, i když je bohatý, že je odporný. Přesto se snaží navázat kontakt s mladou dívkou. Prahne po ní a chce ji poznat. Fascinuje ho její tajemství. Alespoň do té doby, dokud nepozná, že ono tajemství spočívá v ničení životů a věcí druhých. Tyto příběhy Kelly rozvíjí, různě je střídá a vypráví pozpátku.

 

Kelly nepřináší nic objevného. Peníze kazí lidi, dnešní společnost je jimi posedlá a tak dřív nebo později se z nás stanou trosky. Jenže Kelly to bere pěkně od podlahy. Nedělá si servítky. A proč taky? Přetváříme se, jsme sprostí, chceme peníze a moc, a tak jsme nervózní, psychicky labilní a vyšinutí, když se nám to nevede. A citově jsme najednou naprosto vyprahlí. Kelly to dokazuje právě na příkladu čtyř zmiňovaných párů. Možná až někdy příliš výstředně, za to naturalističtěji, čemuž dopomáhají i výkony herců, především Miroslava Hanuše v roli odporného chlápka, a Jana Vondráčka coby otce Jess. I když jejich role jsou menší, právě tito herci svou přirozeností a především umem dělají představení v Divadle v Dlouhé nadprůměrným.


Je tu cítit Anglie
Zvolený slovník bohatý na vulgarismy, dialogy obsahující klasický černý humor, prolínání různých příběhů, jasně připomínají, že se jedná o současnou anglickou dramatiku, která i třeba jako výše zmiňovaný filmový Trainspotting (byť ten zvolil úplně jiný způsob) si políčila na současnou konzumní společnost. Britskou atmosféru podtrhují i dobře zvolené kostýmy. Představení aby zaujalo, musí šokovat. A tak hozená rukavice společnosti je spíše mrštěna trochu hrubším způsobem.


Komentáře