Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Na výlet magickou Prahou

/ Ondřej Nekola, 25.08.2011

Laterna magika uvádí na konci letních prázdnin na Nové scéně Národního divadla multimediální inscenaci Legendy magické Prahy.


Autorem projektu je známý tvůrce černého divadla Jiří Srnec, jenž se v minulosti na několika programech Laterny magiky významně podílel. Nyní se díky Srncově zvolené formě Laterna vrací ke svým kořenům.


Představení Legendy magické Prahy zavádí diváka do časů Rudolfa II., kdy v našem městě působila řada vědců a alchymistů, ožijí před nimi rabbi Löw a jeho legendární Golem, pověsti starého židovského města, legenda o Faustově domě nebo ještě starší pověst o staroměstském orloji. Představení tematicky vychází z inscenací Černého divadla Jiřího Srnce Legendy staré matky Prahy a Ahasver, nyní však získalo novou podobu a to jak po stránce choreografické, tak i scénické včetně kostýmů. Nechybí ani zdařilá videoprojekce a prvky černého divadla. „V našem představení jsou určité scény, které jsou vyloženě taneční, ale také scény, které se radují z improvizace, přinášejí živelný pohyb a blíží se až klaunským výstupům,“ popisuje sám režisér Jiří Srnec. Celým představením prochází postava Kráčivce jako symbol lidské duše, touhy a poznání. Toho vždy, v každé době, generaci, doprovází jeho alter ego, pokušitel a svůdce Šašek. Je tedy možná inkarnace a reinkarnace, či nikoli?


Praha čistá, neposkvrněná
Součástí představení je také film, který byl natočený ještě v době, kdy Praha nebyla klasickým moderním městem současnosti, vyznačující se řadou reklam na každém rohu, a podniky, na které člověk narazí téměř po celém světě. I to právě dodává představení svůj nezaměnitelný magický nádech.


Své místo má v Laterně magice
Cílem „nové“ Laterny magiky bylo nabídnout divácky přitažlivý titul, který se zároveň vrací k jejím základním tvůrčím principům. Proto vedení oslovilo právě Jiřího Srnce. „Původně jsem chtěl, aby Ahasver vznikl přímo v Laterně magice. Svým způsobem jsem to představení inscenoval v jejím duchu, ale nikdy jsem ho „laternou magikou“ nenazval, ale neříkal jsem mu ani černé divadlo, protože toho tam již bylo málo. Teď se vlastně vrací tam, kam mělo už jednou patřit,“ dodává k představení Srnec.


Komentáře