Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Nahlédněte do soukromí Romana Týce, spoluzakladatele Ztohoven

/ Ondřej Nekola, 10.02.2014

Postavy vytvořené z pletiva ze staveniště  tunelu Blanka, autodrom, výstřižky z časopisů a několik dveří, za kterými se svítí a stále něco děje. Necelých dvacet objektů a jedno video tvoří novou výstavu Romana Týce pod názvem … jen blbni, zkazíš to všem!

 

Umělec Roman Týc letos oslaví čtyřicet let a prostřednictvím své nové výstavy v Galerii dvorak sec contemporary v Dlouhé ulici se rozhodl umožnit veřejnosti, aby nahlédla do jeho soukromí. Návštěvníkům prezentuje především své dětství, které může sloužit jako jedna z odpovědí na to, proč je takový, jaký je. O konceptu výstavy začal přemýšlet už před dvěma lety ve vězení, kam se dostal kvůli výměně sklíček na semaforech v centru Prahy.

 

Hned v prvním sále se mohou návštěvníci povozit v autíčkách z autodromu, klasické pouťové atrakce, po které toužil v dětství snad každý. Stejně jako vstup, i jízda je pro návštěvníky expozice zdarma.

 

Z pletiva, které odcizil ze stavby tunelu Blanka (čímž poukazuje na to, že celá stavba je jednou velkou krádeží) vytvořil Týc jednoduchou díru v plotě, ale i siluety několika postav – dítěte, dospělého člověka či staršího sourozence se svatozáří. Ve stejné místnosti pak nalezneme tři rámy, do kterých umělec zasadil výstřižky předmětů – klasických pro dobu jeho zrání. Jde především o elektroniku z 80. let, jako jsou magnetofony nebo první počítače. Tyto předměty pak doprovázejí věty, které slyšelo v dětství nejedno dítě: „Nebreč, nebo budeš mít důvod.“ „Ale o tom ve škole nemluv.“ a „… jen blbni, zkazíš to všem.“

 

V zadní místnosti jsou pak nainstalovány patery dveře od kuchyně, obývacího pokoje, koupelny nebo ložnice z panelového domu. Za sklem dveří se dají vytušit siluety postav, záblesky od televize, cokoli, co malé dítě svýma očima vidí, nebo vidět chce.

 

Roman Týc - … jen blbni, zkazíš to všem
Galerii dvorak sec contemporary, Dlouhá 5, Praha 1
Výstava potrvá do 13. března
Kurátor: Radek Wohlmuth


Komentáře