Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Novinka Na zábradlí Boarding home v režii Jana A. Pitínského zklamala

/ Ondřej Nekola, 03.03.2014

Divadlo Na zábradlí uvádí novou inscenaci na motivy románu kubánského exilového spisovatele Guillerma Rosalese.

 

Kniha do značné míry vychází ze skutečného autorova života. Také trpěl halucinacemi., emigroval v 80. letech do USA a nakonec zemřel osamocen v Miami v soukromém ústavu, jemuž se říká Boarding Home.

 

„Zvenčí stál na domě nápis Boarding Home, ale já jsem věděl, že to bude můj hrob. Byl to jeden z těch útulků na okraji, kam chodí lidé, kterým už v životě nezbývá žádná naděje. Většinou šílenci. I když občas jsou tam taky starci, jež opustila rodina, aby pošli samotou a nesrali se do života vítězům,“ začíná Rosalesův román a stejně tak i divadelní inscenace v režii Jana Antonína Pitínského, jenž je i autorem divadelního scénáře. Posud shoda. S přibývajícím časem se však Pitínského nastudování odklání od depresivní, beznadějné atmosféry románu a místy připomíná estrádu.

 

Boarding Home, kam přichází hlavní hrdina, osmatřicetiletý spisovatel William Figueras (Pavel Liška), žijí mentálně retardovaní jedinci, senilní starci, blázni, ztroskotanci. Každý kout čpí močí, záchody jsou neustále ucpané nějakou textilií, lůžkoviny smrdí potem po předešlých nájemnících. Celý soukromý ústav ovládá podnikatel Curbelo, jenž využívá bezbrannosti svých klientů a obírá je o peníze, podává jim nestravitelné jídlo, o všechno je okrádá. Jeho pravou rukou je věčně opilý mladý zakomplexovaný bývalý vězeň, jenž některé nájemníky bije. Boarding Home je dusivý dům, peklo na zemi.

 

Pitínský se však rozhodl „obohatit“ inscenaci o gagy, „český“ černý humor, estrádní prvky, které v knize nenaleznete. Jako by žít v takovémto ústavu zase nebylo tak hrozné, jako by zde s blázny byla občas i docela dobrá prča. Možná. Ale v tomto pohledu se zásadně s Rosalesem rozchází, byť má na to právo. Při čtení románu totiž čtenář nemá ani na chvíli příležitost, aby se zasmál, nebo jen pousmál, pokud ano, pak jen ze soucitu. Bylo snad zapotřebí představení nějakým způsobem natáhnout? To totiž trvá sto šedesát minut! Kniha má přitom pouhých 93 stran. 

 

Další velký rozpor s literární předlohou spočívá v postavě Francis, bláznivé ženy zhruba stejně staré jako Figueras, s kterou se spisovatel rozhodne utéct na svobodu. Do role Francis, kterou do ústavu odloží rodiče, byla obsazena mladá Anežka Kubátová (viz foto nahoře), jež je dobrou herečkou, v Boarding Home však vypadá jako kráska z Paříže. Pokud se někdo zbaví vlastní dcery a zanechá ji na podobném místě, jako je toto, těžko lze očekávat nějakou šarmantní krásku. „Její tělo si ještě zčásti uchovalo oblé tvary, i když už ho život pořádně poznamenal,“ popisuje Rosales ve své knize postavu Francis.

 

Překladatel románu Petr Zavadil v doslovu uvádí: „Boarding Home je kniha psaná z nenávisti, je to zlá kniha, nemilosrdný sestup pod hladinu pekla, který čtenáři ani na vteřinu nedopřeje nádech naděje.“ Režisér má samozřejmě právo upravit si předlohu podle vlastních představ, v případě Boarding Home však divák odchází s naprosto jinými pocity, než čtenář od knihy. Estrádní scénky jsou totiž neústrojné, inscenaci rozbíjejí na sled chabě navazujících výjevů, a tak divák, který nečetl knihu, se ztrácí v množství skečů a bláznivých rejů a nemá šanci zachytit linii příběhu. Nechápe, co se děje, a nemá tudíž šanci prožít závěrečnou katarzi, kterou by na divadle takovýhle sestup do pekla měl vyvolat.

 

Boarding Home - Guillermo Rosales

Premiéra: 21. únor

Režie a scénář: Jan Antonín Pitínský

Hrají: Pavel Liška, Ivan Lupták, Vlasta Třešňák, Zdena Hadrbolcová, Václav Petrmichl, Miloslav Mejzlík, Jiří Ornest, Anežka Kubátová / Tereza Vilišová, Magdaléna Sidonová, Dáša Součková, Ladislav Hampl, Petr Čtvrtníček, Leoš Noha, Ivan Voříšek, Marie Spurná, Natália Drabiščáková, Jaroslav Fišer, Vojtěch Bartoš a Barbora Kunstovná

Dramaturgie: Ivana Slámová

Nejbližší repríza: 18. března


Komentáře