Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

V hlavní roli černobílá. Mistr fotografie vystavuje v Praze

/ Ondřej Nekola, 18.11.2013

Muž s deštníkem přeskakuje kaluž, opodál stojí v objetí milenci a za tím vším, v pozadí, vyčnívá Eiffelova věž. Nesmrtelný pohled na deštivou Paříž z Palais de Chaillot. Autor jedinečných černobílých fotografií, jež reflektují každodenní život v občas ironických až absurdních situacích, americký fotograf Elliott Erwitt, vystavuje v Praze.


Putovní výstava Elliott Erwitt personal for Leica byla poprvé představena v Kolíně nad Rýnem minulý rok, do pražské pobočky se dostává ze Salzburgu a jak už samotný název napovídá, Erwitt své stěžejní fotografie vybral pro nadnárodní síť galerií Leica sám. Každodenní život ve městech, psi, momentky, pláže, portréty slavných osobností, historické okamžiky. To vše je k vidění i v pražské pobočce.


Retrospektivní výstava obsahuje celkem padesát snímků a to od druhé polovičky 40. let až po poslední dekádu minulého století. Ve čtyřicátých letech se autor seznamuje v New Yorku například s maďarským válečným fotografem a fotožurnalistou Robertem Capou nebo s novinářským fotografem Royem Strykerem, kteří výrazně ovlivnili jeho budoucí tvorbu. Toto období reprezentují jen dvě fotografie: Metropolitní muzeum (1949) a obraz pořízený těsně nad zemí, jenž znázorňuje ženské nohy s čivavou ve svetříku (1946). Chronologicky následuje velký počet snímků z padesátých let, neméně obsažná je i tvorba z let následujících.

 

Erwitt neponechal nic náhodě a pro galerie Leica vybral nejznámější díla ze všech oblastí své tvorby, na výstavě tak nechybí již zmiňovaný snímek z Paříže z roku 1989 nebo líbající se milenecký pár zachycený v bočním zrcátku automobilu. Mezi autorovy oblíbené objekty, které rád a často fotografoval, patřili psi, do Prahy tak doputovala například fotografie nazvaná Felix, Gladys a Rover z roku 1974, jež zachycuje obuté dámské nohy mezi nohama německé dogy a malou čivavou nebo snímek z roku 2000, na kterém majitel dvou buldočků vypadá, jako by měl hlavu jednoho z nich.  „Psy je jednoduché fotografovat, jim to nevadí, člověk se na ně může spolehnout. A nechtějí ode mne fotografii,“ říká umělec na jednom z mnoha videí na YouTube. Hojně je na výstavě zastoupeno i Erwittovo rodné město Paříž, jež postupně prochází všemi dekádami minulého století. 

 

Z portrétů byli na pražskou výstavu vybráni Che Guevarru (1964) a Marilyn Monroe (1956). Nechybí ani snímek z období studené války, na kterém se prezident Nixon dotýká svým ukazováčkem klopy obleku Nikity Chruščova. V pátek (22. 11.) uplyne přesně padesát let od atentátu na JFK. Ani z této události fotografie nechybí, šokující událost v USA vyobrazuje snímek Jacqueline Kennedyové na pohřbu svého manžela.

 

Momentky zase reprezentují například fotografie černošského vojáka vyplazujícího jazyk, z takzvaných filmových snímků vybral Erwitt dvojfotografii postarší dvojice sedící-nesedící na lehátkách v Cannes.

 

Kromě Paříže si diváci mohou prohlédnout snímky z New Yorku, New Jersey, Říma, Barcelony, Madridu a dalších měst. Erwitt často fotografoval také na plážích, nejčastěji jsou v Praze vidět snímky pořízené v Rio de Janeiru.  „Na plážích se mi líbí, že lidé jsou minimálně oblečení, to už samo o sobě je zajímavé, a jsou uvolnění, proto se mi tam dobře fotí,“ dodává umělec.

 

Termín konání: 8. 11. 2013 – 5. 1. 2014 
Pořadatel: Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1

FOTO:FRANCIE, PARIS, 1989 © Elliott Erwitt / MAGNUM Photos


Komentáře