Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Kontroverzní expozice bratrů Chapmanových jde do finále, stihnout ji můžete do 5. ledna

/ Veronika Nováková, 16.12.2013

Výstava prací bratrů Jakea a Dinose Chapmanových, pojmenovaná „The blind leading the blind“ bude v Galerii Rudolfinum k vidění už jen do 5. ledna. Rozhodně ale stojí za návštěvu.

 

Díla bratrů Chapmanových jsou různorodá co se materiálu týká, ale hlavní poselství nebo jakési téma, které chtějí světu sdělit, zůstává stejné. Společným jmenovatelem všech prací, které jsou na výstavě k vidění je totiž, přes všechnu hůzu a hnus, obyčejná realita. Asi nejvíce tuto objevnou myšlenku vystihuje poslední sloka „Uspávanky pro bezesné noci“, která je na výstavě Chapmanovými také ilustrovaná. V té se říká, že bychom se neměli bát všech těch nestvůrných příšer, které nás straší ve snech. Mnohem krutější je totiž realita, která trpí nespavostí. Můžeme tedy vidět všechny špatné, zlé věci našeho skutečného světa, jejichž tvůrcem je sám člověk.

 

Hned na začátku nás vítají rádoby africké sošky z bronzu, které ale na druhý pohled jasně ztvárňují kult fast foodového řetězce. Chapmanové tak velmi vtipně spojili barbarství a uctívání přírodních bohů s obžerstvím a kultem nekvalitního jídla. Jejich výstava působí jako návštěva strašidelného zámku. Celá trasa je důkladně promyšlená a návštěvník nezůstává ušetřen ani během přecházení z místnosti do místnosti. Realistické plastiky číhají všude a jsou o to nenápadnější, že se mohou lehce ztratit mezi příchozími. Jak děsivé!


Potkat tak můžete třeba nacistické vojáky nebo znetvořené „Méněcenné“ děti. Plastiky jsou navíc natolik reálné, že i souložícím vojákům uprostřed sálu nesmí chybět krůpěje šťáv, stékající po stehnech a zadnici! Další voják stojí a zamyšleně si prohlíží kresby Chapmanových na zdech a když jednoho z nich potkáte v nebezpečné póze samotného na chodbě, váháte, zda jít – samozřejmě těsně kolem něj – dál.

 

K vidění jsou i velké olejomalby nebo již zmiňované kresby menších rozměrů, zavěšené po obvodu sálu. Častým motivem je druhá světová válka; motiv hákového kříže je na těchto obrázcích stejně častý, jako třeba penis nebo vagína. Návštěva výstavy bratrů Chapmanových je podmíněna neustálým hleděním pod povrch zobrazených věcí. Není zde žádoucí jednoduše vidět dvě souložící nafukovací panny. Je třeba se stále ptát: proč je zde vidím? Terpve potom se dostaví ten pravý dojem z výstavy, kterou bratři Chapmanové tak geniálně sestavili.

 

Foto: Smrt, 2003, kolorovaný bronz, © Jake and Dinos Chapman. Olbricht Collection

 


Komentáře