Jak vybírat v kalendáři
SKRÝT KALENDÁŘ
ZOBRAZIT KALENDÁŘ

Krása Stanislava Podhrázského je neklidná

/ Veronika Nováková, 27.01.2014

Galerie hlavního města Prahy, která má své sídlo v architektonicky nádherném Domě U Kamenného zvonu přímo na Staroměstském náměstí nabízí až do 23. února ke shlédnutí výstavu maleb, kreseb a plastik malíře Stanislava Podhrázského, trefně nazvanou Neklidná krása.


Výstava ve dvou patrech představuje autora, který žil v letech 1920 – 1999, jako mimořádnou a dosud nezapomenutou osobnost českého poválečného umění. Čtyři jeho kresby v roce 1981 zakoupilo Centre Georges Pompidou v Paříži. Velká část výstavy je věnována kresbě, na které si Podhrázský velmi zakládal, a vůbec většina jeho kreseb a díla samotného se týká motivů ženského těla. Můžeme zde vidět jak velká plátna, tak i malé, téměř intimní obrázky. Podhrázský kreslí ženy, které se češou, objímají, ve dvojicích i zamyšlené akty. Všechny jeho múzy však mají jeden společný znak a to neobyčejně půvabný, až andělsky krásný obličej.

 

Podhrázského malby jsou tematicky různorodé, nechybí ani několik vyloženě surrealistických, velmi podobných malbám Salvadora Dalího. Jeho malby působí velmi uklidňujícím dojmem, užívá pastelové barvy a jemné tahy štětcem a většinou znázorňují jednu nebo dvě obnažené postavy hladkých, jemných rysů. Náměty jeho děl jsou většinou jasně dané a kromě žen se zde také často objevuje motiv rozbitého džbánu v různých variacích, koček, milenecké i jiné dvojice a přírodní scenérie, propletené s částmi ženského těla.


„Tato část výstavy je koncipována v několika tematických souborech. Všechny se dotýkají hlubokých vrstev lidské emotivity, zatímco ale v prvním patře převažovala její divokost, v druhém patře dominuje Podhrázského hledání podob ráje. Nalézá ho ve splynutí ženy a krajiny, je ale rovněž ukryt v metaforických motivech ze zvířecí říše,“ říká kurátorka Marie Klimešová.


Součástí výstavy jsou také dva monumentální návrhy sgrafit pro lunety na zámku v Litomyšli, na jehož sgrafitové obnově výzdoby pracoval Podhrázský v letech 1974 až 1988 pod vedením Olbrama Zoubka. Celá výstava, podtržená ještě architekturou Domu U Kamenného zvonu, tak přináší různé podoby prchavé krásy tak, jak ji autor během svého života vnímal a dokázal zachytit.


Komentáře